Táncművészeti ág
Társastánc tanszak
Az alapfokú oktatás célja a társastánc iránt érdeklődő és fogékony tanulók képességeinek szakirányú fejlesztése. A főtárgyak és kötelező tantárgyak tanulása során a tanulók jártasságot szereznek a különböző társastáncokból. Megismerik azok történetét, a hozzátartozó viselkedés szabályait és a mindennapok magatartásformáit.
A társastánc tanszak további célja, hogy törekedjen a társastánc minél teljesebb megismertetésére, megszerettetésére, értékeinek megvédésére. Sajátos eszközeivel segítse a tanulók személyiségének formálását. Késztesse a tanulót hatékony, önálló tanulásra, a tanultak gyakorlati alkalmazására az élet minden területén
Kiemelt kompetenciák a társastánc területén
Szakmai kompetenciák
- A mozgás és a zene kapcsolatának kialakítása, összhangja
- A helyes testtartás, a tudatos légzés megismerése
- A társastánc alapjainak, technikai elemeinek ismerete
- A kombinációk, etűdök, koreográfiák kivitelezése
- A képességek (a ritmusérzék, a tér– és formaérzék, a stílusérzék, előadói készség, koncentrálóképesség) fejlesztése
- A viselkedéskultúra alapszabályainak és magatartásformáinak elsajátítása, alkalmazása
- Az idegen szavak, kifejezések kiejtése, alkalmazása
- A táncok történeti háttérének ismerete
- A historikus táncok ismerete
Személyes kompetenciák
- Az esztétikai érzék fejlesztése
- A tánc iránti szeretetet mélyítése
- Lelkiismeret, önfegyelem, önkontroll kialakítása
- A fizikai és lelki állóképesség fejlesztése
- Az értelmi és érzelmi intelligencia szintjének emelése
- A múlt és jelen értékeinek befogadására nevelés
Társas kompetenciák
- A közösségi magatartás (közös alkotás öröme, alkalmazkodás, kapcsolatteremtés, aktív szerepvállalás, a társak elfogadása, tiszteletben tartása) formáinak kialakítása, gyakorlati alkalmazása.
- A táncos partnerkapcsolat kialakítása
- Csoportos bemutatásnál a figyelmes együttműködésre nevelés
- A táncművészetek iránti érdeklődés felkeltése
- A környezet megóvásának fontossága
- Az egymás megsegítése és saját egészségünk megóvása iránti igény kialakítása
Módszerkompetenciák
- A nyitottságra, az ismeretek befogására nevelés
- A tanulás tanulása (a rendszeres és igényes munkára, a hatékony, önálló gyakorlásra nevelés)
- Művészi önkifejezés fejlesztése
- Az esztétikai érzék fejlesztése a táncelőadások rendszeres látogatásával, táncelemzéssel
- A kiemelkedő alkotók megismerése a hazai és nemzetközi társastáncmozgalomban
- Az elsajátított viselkedéskultúra gyakorlati alkalmazása
- Tehetséggondozás, a tanulók felkészítése szakirányú továbbtanulásra
Iskolánkban a társastánc tanszakon az előképző 1-2. évfolyamon valamint az alapfok 1-4. évfolyamán a következő tantárgyakat tanulják növendékeink heti négy óra időtartamban:
Tantárgy | Előképző | Alapfok | |||||
1. | 2. | 1. | 2. | 3. | 4. | ||
Gyermektánc | 4 óra | 4 óra | – | – | – | – | |
Társastánc | – | – | 4 óra | 4 óra | 4 óra | 4 óra | |
Néptánc tanszak
A néptánc oktatása elősegíti néphagyományunk megismerését, tovább éltetését és újraalkotását, kulturális örökségünk megbecsülését. A tanórai keretek mellett fontos szerepet játszik a tánc színpadi megjelenítése is, amely egyrészt a művészi megtapasztalás élményét teszi lehetővé a tanulók számára, másrészt kulturális szerepvállalása révén a nagyközönség számára is hozzáférhetővé teszi táncos hagyományainkat.
Az alapfokú művészetoktatásban középpontba került a tanulók technikai felkészültségének megalapozása, amely során alkalmassá válnak a különböző táncok újraalkotására, szabad és kötött formákban történő megjelenítésére. Előtérbe került a helyi táncanyag, tánchagyomány tanításának elsődlegessége, amely végigkísérheti az egész oktatási folyamatot. Nagyobb szabadságot biztosít a pedagógus számára a képzés megtervezésében, ugyanakkor biztosítja az intézmények közötti átjárhatóságot.
A néptánc oktatása során a kulturális értékek közvetítése nem elsősorban a képességek függvénye, hanem a képességek fejlesztésének lehetséges színtere. Lehetővé teszi mindenki számára – beleértve a kisebbségeket valamint a hátrányos helyzetű gyermekeket is – az önkifejezés és azonosulás esztétikai útjának elérését, segítve ezzel a személyes kreativitás kibontakozását és az egyéniség fejlődését.
A néptánc tanszak célja a magyar néptánc és népi kultúra iránti érdeklődés kialakítása és elmélyítése, hagyományaink, kulturális örökségünk továbbéltetése, a mozgáskultúra megalapozása és fejlesztése, a tánc, mint a közösségteremtés és közösségformálás lehetséges eszközének értelmezése.
Kiemelt kompetenciák a néptánc területén
Szakmai kompetenciák
- A táncos képességek – készségek – jártasságok kialakítása és fejlesztése
- A hagyományos népi játékmód ismerete
- Korszerű szemléletmód kialakítása a népi kultúra–népélet összefüggő rendszerének értelmezéséhez
- A tánc általánosan jellemző vonásainak ismerete és gyakorlati alkalmazása
- A zenéhez igazodó, alkalmazkodó táncos mozgás kialakítása
- Az improvizáció és a táncszerkesztés törvényszerűségeinek, szabályainak az életkori sajátosságoknak megfelelő ismerete és tudatos alkalmazása
- A térforma, stílusérzék és mozgásmemória fejlesztése, az alakzatok, formák gyakorlati alkalmazása
- A táncokhoz kapcsolódó énekek, zenei kíséretek, jellemző viseletek, szokások és a társasági táncélet alkalmainak megismerése
- A színpad általános törvényszerűségeinek megismertetése
- Előadói táncos magatartás kialakítása az életkori sajátosságoknak megfelelően
- A színpadi táncművészet legfontosabb ágazatainak, korszakainak és művészeti alkotásainak megismerése
Személyes kompetenciák
- Az esztétikai érzék fejlesztése
- A rendszeres és következetes kitartó munkára nevelés
- Nyitottságra, valamint a múlt és a jelen értékeinek befogadására nevelés
- Folyamatos ismeretbővítésen keresztül a szintetikus látásmódra való nevelés
- A vizuális memória és a képzelőerő fejlesztése
- A kreativitás és a testi–lelki állóképesség fejlesztése
- A kommunikáció verbális és nonverbális módjainak alkalmazása
Társas kompetenciák
- A közösségi alkotás öröme, a közösségi kultúra értékei iránti fogékonyság kialakítása
- A másság elfogadásának képessége
- Az önálló döntéshozatal képessége
- Kezdeményezőkészség, egyéni feladat– és szerepvállalás
- A kapcsolatteremtő képesség fejlesztése
- A szabálytudat kialakítása
- A csoportnorma kialakítása
- A segítő életmódra nevelés s a szociális érzékenység fejlesztése
- A közösségi szemlélet kialakítása
- A környezet megóvásának fontossága
- Az egészséges életmód igénye
Módszerkompetenciák
- Az ismeretbefogadás képességének fejlesztése
- Az intelligens tudás megszerzésére irányuló igény kialakítása
- Az összefüggések megértésére, a következtetések levonására irányuló fejlesztések
- Az ismeretek alkalmazásának, újrafogalmazásának képessége
- A kreatív alkotói folyamatokban való részvétel igényének kialakítása
- A hatékony önálló tanulásra nevelés
- Az alkalmazott tudás kialakítása, a képzés során elsajátított ismeretek alkalmazása más környezetben is
- A tehetség azonosítása, tehetséggondozás, mentorálás, nyomon követés
Iskolánkban a néptánc tanszakon az előképző 1-2. évfolyamon valamint az alapfok 1-4. évfolyamán a következő tantárgyakat tanulják növendékeink heti négy óra időtartamban:
Tantárgy | Előképző | Alapfok | ||||
1. | 2. | 1. | 2. | 3. | 4. | |
Népi gyermekjáték | 4 óra | 4 óra | – | – | – | – |
Néptánc | – | – | 4 óra | 4 óra | 2 óra | 2 óra |
Folklórismeret | – | – | – | – | 2 óra | 2 óra |